Udlejning af egen bolig hitter i sommerferien, men vær varsom!

Stadig flere vælger at udleje deres bolig i sommerferien. Det kan være fristende med en ekstra indtægt, men der er en række forhold, du skal være opmærksom på, inden du lejer boligen ud.

Har du planer om at udleje din bolig henover sommerferien, er du bestemt ikke den eneste. Markedspladsen Airbnb, hvor private får adgang til at udleje deres bolig til turister, har for alvor fået vind i sejlene i Danmark. Fra 2015 til 2016 er antallet af Airbnb-overnatninger steget fra 1,7 til tre millioner, mens antallet af Airbnb-udlejere er steget fra 21.000 til 30.000. Det viser tal, som hotellernes brancheorganisation Horesta har fået udleveret af Airbnb.

Udlejningstjenesten har fået særligt godt tag i København, hvor antallet af udbudte Airbnb-lejemål overgår byer som Barcelona, Berlin og San Fransisco. Det viser en undersøgelse foretaget af Kraks Fonds Byforskning, som blandt andet har sammenholdt antallet af udbudte Airbnb-lejemål med antallet af boliger i de forskellige storbyer.

Inden du rider med på bølgen og udlejer din bolig, er der dog en række forhold, du skal være særligt opmærksom på.

Har du lov til at udleje din bolig?

Først og fremmest kan typen af bolig være afgørende for, om det overhovedet er lovligt for dig at korttidsudleje din bolig. Der gælder forskellige regler alt afhængig af, om du bor til leje, bor i en andelsforening eller har en ejerbolig.

”Ønsker en beboer i en lejebolig at korttidsudleje via eksempelvis Airbnb, kræver det altid udlejers accept. Giver udlejer ikke grønt lys, eller får lejer ikke søgt om det, så er udlejning via Airbnb altid ulovligt. Konsekvensen i sådanne situationer kan være opsigelse af lejemålet”, siger Morten Østrup Møller, juridisk direktør i Ejendomsforeningen Danmark, og fortsætter:

”Beboere i andels- og ejerlejligheder har oftere mulighed for at udleje via Airbnb, men de skal undersøge om deres forenings vedtægter giver mulighed for, at de må leje deres lejlighed ud. Er man i tvivl, må man hellere spørge hos boligforeningens bestyrelse eller administrator en gang for meget end en gang for lidt”, siger han.

Ligegyldigt hvilken type bolig du bor i, skal du være opmærksom på, at der er begrænsninger for, hvor meget du må leje din bolig ud.

”Hvis man lejer sin bolig ud flere gange efter hinanden, flere gange over en kort årrække, eller lejer et værelse ud til turister løbende over hele sommeren begynder udlejningen at få karakter af erhvervsudlejning, og det er ikke lovligt”, siger Morten Østrup Møller.

Forbered dig på uforudsete hændelser

Inden lejeperioden begynder, bør du forberede dig bedst muligt på uforudsete hændelser.

”Tjek på forhånd, hvordan din egen forsikring dækker, hvis du skulle være så uheldig, at dem, du lejer ud til, ødelægger eller stjæler dine ting. Du kan risikere selv at skulle betale, fordi du har lukket de personer ind, der står bag hændelsen. Lejer du ud via en mellemmand, for eksempel en hjemmeside som Airbnb, så sørg også for at forhøre dig hos dem, hvordan du er beskyttet som Airbnb-udlejer”, siger Morten Østrup Møller.

Airbnb har en værtsgaranti, der dækker nogle typer skader. Værtsgarantien dækker ikke kontanter og værdipapirer samt skader opstået på delte eller fællesområder. Visse typer af ejendom såsom smykker, samlerobjekter og kunst dækkes kun i mere begrænset omfang.
Selvom du udlejer på korttidsbasis er det desuden vigtigt at udarbejde en lejekontrakt, så du har noget konkret at forholde dig til, hvis der opstår uenigheder mellem dig og din lejer.

”Lejeaftalen bør som minimum indeholde information om, hvad det er, der lejes, hvor lang tid det lejes for, hvad lejer må bruge i boligen og ikke mindst, hvad prisen er”, siger Morten Østrup Møller.

Sidst men ikke mindst skal du være særligt opmærksom på, at hvis du bor i lejlighed er du ansvarlig for dem du giver adgang til ejendommen og din bolig.

”Hvis dine lejere gør skade på ejendommen eller lejligheden eller generer de øvrige beboere, så er det dig, som er ansvarlig for skader og gener over for foreningen eller udlejer. I yderste konsekvens kan du miste din bolig, hvis dem, du lejer ud til, ikke opfører sig ordentligt”, siger Morten Østrup Møller.

Det skal du være opmærksom på

• At du måske slet ikke må udleje din bolig. Hvis du bor i en leje- eller andelsboligforening skal du tjekke vedtægterne.
  • At du ikke er fuld forsikret gennem Airbnb. Der er eksempelvis ikke dækning på kontanter og værdipapirer, mens smykker og kunstværker kun dækkes i begrænset omfang.
  • At lejeaftalen bør indgås på skrift.
  • At hvis du bor i lejlighed, så er du ansvarlig for dem, du giver adgang til ejendommen og din bolig.
  • At korttidsudlejninger kan skabe utryghed blandt de øvrige beboere i etageejendomme, da beboerne ikke kan vide sig sikre på, hvem deres nabo er, og hvem der bor i opgangen.

Juridisk direktør
Morten Østrup Møller