Dataindsamling til de nye offentlige ejendomsvurderinger

Skatteministeriet skal levere et nyt system til ejendomsvurderinger. Det bedste udgangspunkt for et bedre og mere retvisende ejendomsvurderingssystem er et robust datagrundlag, der dækker hele landet og ejendomme i alle størrelser.

Ejendomsforeningen Danmark er blevet valgt som dataindsamler til de nye offentlige vurderinger for erhvervsejendomme. Foreningens målsætning er at sikre og facilitere et mere retvisende ejendomsvurderingssystem gennem en frivillig og nem indberetning af markedsdata.

Derfor vil foreningen kontakte en række ejendomsejere, så vi får tilstrækkelig med data. Hvis de nye ejendomsvurderinger skal blive bedre end de gamle er det vigtigt, at ejendomsbranchen bakker op.

Fortrolighed

Alle indsamlede data vil blive anonymiseret og behandlet fortroligt, se fortrolighedserklæring. De vil udelukkende blive anvendt til at udarbejde de overordnede normtal, der fremadrettet skal indgå i den nye ejendomsvurderingsmodel. Skatteministeriet er afskåret fra at lægge de indsamlede data til grund for vurderingen af de ejendomme, som er omfattet af dataindsamlingen, jf. ejendomsvurderingslovens § 59, stk. 2.

Kursus om offentlig ejendomsvurdering med afkastbaseret model

Læs mere, og tilmeld dig kurset

Indberetning af data

Indsamling af data omfatter centrale elementer for alle investeringsejendomme:

• Værdiansættelsen
  • Historiske afkast
  • Aktuelle markedsdata

Vejledninger og skabeloner til indberetning

Læs vejledninger og se skabeloner til indberetning

Data anonymiseres og behandles fortroligt

Alle indsamlede data bliver anonymiseret og behandlet fortroligt.

Kontakt

Hvis du vil vide mere om foreningens dataindsamling til de nye offentlige ejendomsvurderinger for erhvervsejendomme, så kontakt:

Cheføkonom Morten Marott Larsen, telefon 28 45 56 51 eller seniorøkonom Mikkel Alsø, telefon 31 62 01 08