Ny vejledning skal gøre det lettere at ansætte praktikanter

Ejendomsforeningen Danmark har udgivet en praktikantvejledning, som skal gøre det mere overskueligt for administrationsvirksomheder at ansætte praktikanter.

Vejledningen er tænkt som en inspiration og er dermed helt frivillig. Det betyder, at virksomhederne kan bruge de eksempler i vejledningen, der er relevante for netop dem. For virksomheder, der aldrig har ansat praktikanter før, er vejledningen derfor en genvej til at arrangere et godt praktikforløb. Håbet er, at det bliver nemmere og mere overskueligt at ansætte praktikanter, som senere kan blive nogle af de ejendomsadministratorer, som branchen får hårdt brug for de kommende år.

Ideen om en praktikantvejledning blev født, da omkring 100 administrationsvirksomheder var samlet på administratorkonferencen. Vejledningen er dannet på baggrund af erfaringer fra medlemmer af Ejendomsforeningen Danmarks uddannelsesudvalg.

Vejledning som pdf og Word

Pdf-udgaven med Ejendomsforeningen Danmarks logo indeholder en lang række opgaver, der alene udgør et idegrundlag til brug for praktikantforløb. Vejledningen indeholder i højre side af dokumentet læringsmål. Disse læringsmål er i pdf-udgaven afkrydset. Som det fremgår af vejledningen, er der intet til hinder for, at praktikanten i forbindelse med sit praktikforløb alene opnår kendskab til en del af opgaverne.

Se vejledningen i pdf-format

Afhængig af opgaveporteføljen i de forskellige administrationsvirksomheder, er det ikke alle opgaver i vejledningen, som administrationsvirksomhederne har mulighed for at tilbyde i løbet af praktikperioden. Det er derfor muligt at finde vejledningen i en word-udgave, hvor administrationsvirksomheden har mulighed for at tilpasse såvel opgaver som læringsmål til den enkelte virksomheds opgaveportefølje.

Se vejledningen i Word-format

Det anbefales, at administrationsvirksomheden i begyndelsen af praktikperioden sætter sig sammen med praktikanten og gennemgår virksomhedens tilpassede udgave af vejledningen, så praktikanten får et indblik i arbejdsopgaver og læringsmål for praktikperioden.